Ga naar de inhoud
Home » Artikelen » Hoera, ik heb een Praktijk! Maar… Hoe kom ik aan klanten?

Hoera, ik heb een Praktijk! Maar… Hoe kom ik aan klanten?

Je eerste klant? Dan is het tijd voor een feestje! Maar nu denk je misschien bij jezelf: “Ja, dat feestje wil ik wel. Maar hoe kom ik aan mijn eerste klant? En krijg ik wel een tweede klant in mijn praktijk? En hoe ga ik al mijn andere opdrachtgevers vinden?”

afbeelding van een vrouw die nadenkt over de vraag 'hoe kom ik aan mijn klant'

Hoe vind ik mijn eerste klant?

Deze vraag heb ik mezelf in het begin heel vaak gesteld. Het idee dat ik klanten moest gaan werven. Dat ik moest gaan netwerken… IIIeeeh, ENG! Het was echt een obstakel, zelfs zo groot dat ik bijna niet was begonnen met Leerkriebels.

“Straks zit niemand te wachten op mijn diensten, straks kraken ze mij af”. Onzeker om mezelf blootstellen aan, tja, eigenlijk aan al mijn potentiële klanten.

En om heel eerlijk te zijn, blijft dat nog steeds spannend. Tenminste, voor mij dan. Het blijft spannend om jezelf kwetsbaar op te stellen. Spannend om te zeggen: “dit ben ik; dit is wat ik aanbied. En op deze manier lost het je probleem op”.

Want afwijzingen zijn nooit leuk. Er is altijd een kans om nee te horen. Inmiddels heb ik een paar afwijzingen doorstaan en ben ik erachter gekomen:

“Oké, het is niet het leukste stukje van ondernemen, maar zo erg is het nou ook weer niet.” 

En het is vaak zo, dat ikzelf vooraf al twijfelde of ik de deal moest doorzetten. Of het paste bij mijn bedrijf en de kant die ik op wilde gaan. Het voelde dan niet als een afwijzing, maar het was simpelweg geen match. 

Het is en blijft een zoektocht! Maar goed, wil je klanten vinden? Dan moet je deze twee belangrijke dingen doen:

Eén: Kom onder je steen vandaan. 

Twee: Ken je klant.

De één gaat meer over lef, de ander over onderzoek. Laten we ze eens verder bekijken!

Kom onder je steen vandaan! Wees online en offline zichtbaar.

Als jij onder die steen blijft, weten mensen niet dat jij er bent. Zolang jij onder die steen blijft, weet je 100% zeker: je krijgt geen klanten. Als je niet naar buiten treedt, als je niet laat zien: “Dit ben ik. En dit heb ik te bieden,” dan kunnen mensen je nooit vinden.

Vanuit het perspectief van je toekomstige klant is dat best wel egoïstisch. Want jij hebt een oplossing voor hun probleem. Maar omdat jij het spannend vindt, ga je hen die oplossing niet bieden. Jij ontneemt hen de mogelijkheid!! Nu zeg ik het misschien een beetje grof en grappend, maar het helpt je misschien wel om de stap te durven nemen.

Begin klein. Deel je ideeën met je directe omgeving. Deel dat je zit te denken om als kindercoach te gaan werken of dat je jezelf als ZZP’er in de kinderopvang aan de slag wil. Het is fijn om in je vertrouwde kring te oefenen met jezelf blootstellen.

Maar maak je kring steeds wat groter. Het is interessant om te verkennen hoe het is om hier over te praten. Te vertellen over je visie en beweegredenen. Mensen zullen vragen stellen waar je nog niet over na hebt gedacht. Of misschien reageren ze wel zo positief en voel je je bekrachtigd in je plan.

Maak de kring steeds wat groter, misschien deel je het zelfs om LinkedIn. Deel niet alleen dat je gaat beginnen, maar ook wat je van plan bent om te doen. Nodig mensen uit om je product of dienst te testen. Dit heeft twee voordelen. Eén: Je product wordt beter. Twee: Je hebt geweldige mond-tot-mondreclame!

Dus kom onder je steen vandaan, kruip uit je grot, verlaat de veiligheid van je bank en deel dat jij gaat beginnen. Vertel!

Nu even door naar de volgende…

Ken je klant! Weet wie je doelgroep is.

Je klant kan een kind zijn, het kan een ouder zijn, het kan een organisatie zijn zoals een school of de kinderopvang. Het kan dus van alles zijn. Zolang je voor jezelf maar helder hebt op wie je je wilt richten.

En wees niet bang om te kiezen! Je hoeft niet iedereen te bedienen. Je hoeft niet iedereens probleem op te lossen. Je hoeft niet iedereen te helpen. En je hoeft het nu ook niet al helemaal 100% helder te hebben.

Gaandeweg zul je merken dat je je doelgroep wat bijschaaft. Misschien heb je je eerst gericht op alle scholen in Utrecht, maar merk je gaandeweg dat je je echt wilt richten op de onderbouw.

Toch is het in de beginfase ontzettend belangrijk om hier aandacht en tijd aan te besteden. Wie wordt je klant? Als jij helder hebt wie je klant is, kun je hen beter helpen. Je kunt je klant beter aanspreken.  Hierdoor krijgen je klanten het vertrouwen dat je hen écht kunt helpen.

In het bedrijfsleven noem je dit een persona. Je maakt een fictief beeld van je klant. Kijk, zo bijvoorbeeld:

Terwijl ik dit schrijf, denk ik aan Marloes. Ze is een lieve moeder en werkt in het onderwijs. Ze geeft geld uit aan prentenboeken en sport. Ze vindt het belangrijk om te blijven leren. Haar tijd brengt ze graag door in de natuur. Wat ze wil bereiken: een eigen praktijk!

Bron: EEN HELE ONDERNEMING?! Opgedeeld in kleine stappen.

Ken je klant dus! En dat is niet alleen in het begin belangrijk. Als je wat verder bent met je bedrijf, dan blijft dit ontzettend belangrijk! Zo ontdek je hoe je het beste je kan bereiken. Zit hij of zij voor op insta? Moet je tijd steken in SEO of juist meer adverteren op Facebook? Of een combinatie van beide? 

(Even een korte uitleg… SEO staat voor search engine optimalisatie. Dat is een vorm van online marketing die ervoor zorgt dat Google je website toont.)

Hoe komen andere ondernemers aan hun eerste klant?

Allemaal leuk en aardig… Maar je wil natuurlijk weten hoe kom ik aan mijn eerste klant?!

Laat je inspireren door andere ondernemers. Ik heb zo’n 20 ondernemende vrouwen ondervraagd (want de meeste van jullie zullen nou eenmaal een vrouw zijn). Deze vier manieren sprongen eruit:

Je directe kring

De meeste ondernemers hadden een goede vriend of vriendin als eerste klant. Dit was bij mij ook het geval. Een groot voordeel, ze zullen je number one fan zijn!

Via – Via

Op nummer twee staat ‘via-via’. Hun eerste klant was de buurvrouw van een collega… Of de zoon van de vriendin van een goede vriendin… Je kent het wel.

Social media

Op de derde plaats staan de socials. Facebookgroepen, instagram posts en LinkedIn. Hier delen ze berichten en nieuwsbrieven.

Netwerkborrels & Flexwerkplekken

Op een goede vierde plaats staat netwerken. Deze ondernemers bezoeken open coffees en werken op een co-workspace. En ze bezoeken ook eens in de zoveel tijd een netwerkborrel voor ondernemers in hun regio.

Wat verder nog een enkele keer werd genoemd waren de lokale krant, seo marketing en koude e-mails.

Genoeg manieren dus! Het is belangrijk om een manier te kiezen die bij jou past. Een manier waar jij je prettig bij voelt.

Eén van de dames had groot succes met mond-tot-mondreclame. In eerste instantie hielp zij haar collega’s gratis. Diezelfde collega’s waren zo tevreden, zij gingen haar vervolgens promoten bij de mensen in hun directe kring. 

Een ander ging juist naar een borrel waar ze connecties maakte met (potentiële) nieuwe klanten. Al zou je mij hier neer zetten, dan zou ik na 5 borrelnoten weer naar de kapstok lopen. Dat is absoluut niet een manier die past bij mij.

Als je dit zo leest, voel je misschien al gelijk wat bij jou past. Of juist heel sterk wat vooral niet bij je past. Kom onder je steen vandaan, maar doe het op een manier die goed voelt. 

Een heel verhaal. Laten we het even samenvatten

Twee dingen zijn belangrijk:

  1. Deel je waarde met de wereld. Blijf niet in de veiligheid van je eigen woonkamer zitten, maar laat de wereld weten dat je bent begonnen met ondernemen!
  2. Ken je klant. Zodra je weet wie je klant is, wat hun problemen zijn, dan weet je ook hoe je die voor hen kan oplossen. Je kunt hen beter benaderen.

In mijn werkboek, EEN HELE ONDERNEMING?! Opgedeeld in kleine stappen, vertel ik je graag meer over deze twee punten. Hij staat vol met praktische en concrete opdrachten. Zo kom je een stap dichter bij je nieuwe klant. Van Dromen naar Doen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *